Alarmantno izvješće: Kontrola leta nije u roku uklonila lažne signale koji upozoravaju na mogući sudar aviona
Hrvatskoj kontroli zračnog prometa istekao je 3. rok za korektivne mjere
Danas je istekao već treći rok što ga je za ispravljanje nedostataka u svom poslovanju dobila Hrvatska kontrola zračnog prometa (HKZP), a među najznačajnijima su tzv. lažni signali o približavanju aviona. Da se pojavljuju u HKZP-u, utvrđeno je nedavno na posljednjem auditu upravljanja sustavom sigurnosti.
Riječ je o STCA-ima (short term conflict alert), signalima što se pojavljuju na kontrolorskim pločama kako bi ih upozorili na mogući sudar zrakoplova.
Provjerava se oprema
– Radi se analiza tih događaja kako bi se utvrdilo je li aktivacijom STCA došlo do narušavanja normi separacije, stoji u izvještaju što ga je nakon audita sastavio tim inspektora Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo (HACZ) koja je nadležna za provođenje nadzora u HKZP-u.
– Utvrđeno je da su se pojavili lažni STCA-i, a kako je bilo nekoliko takvih događaja, tehnika je dobila nalog da napravi analizu dupliranja ciljeva, navodi se u izvješću, te dodaje kako HKZP mora o svim rezultatima analize obavijestiti HACZ. Analizu HKZP mora napraviti i za jedan neuspjeli prilaz zrakoplova.
Korektivne mjere nisu prihvaćene
Iz izvješća proizlazi da HKZP nije poštivao rokove pretvaranja sigurnosnih događaja u korektivne mjere, dok neke od ranije predloženih korektivnih mjera HACZ nije prihvatio.
Kako je u pitanju kontrola zračnog prometa iznad Hrvatske, ali i dijela BiH, izvješće je krajnje alarmantno, kao i obrazloženja što su ih inspektorima dali nadležni za sigurnost u HKZP-u. Naime, dio opravdanja za neprovođenje svih mjera pronađen je u kolektivnim pregovorima s Hrvatskim strukovnim sindikatom kontrolora letenja koji je uoči ljetne sezone letenja čak i prijetio štrajkom, zbog čega menadžeri zaduženi za sigurnosti jednostavno nisu imali vremena baviti se ostalim problemima, odnosno implementacijom korekcija.
Smetnje na radio frekvencijama
U izvješću se navodi i jedan gotovo nevjerojatan incident što je zabilježen u HKZP-u. Riječ je o uočenim smetnjama na jednoj od korištenih frekvencija, a provjerama je utvrđeno da ih je izazvao Radio Kiseljak iz BiH. Smetnje su, kako je potvrđeno, u suradnji s HAKOM-om otklonjene.
Do 30. rujna HKZP je dobio i rok za izvještavanje HACZ-a o adekvatnoj edukaciji i licenciranju svih svojih kadrova, kao i zdravstvenim statusom zaposlenika. A korektivne mjere trebale bi biti uvedene i zbog nedostatka ljudskih resursa što trenutno predstavlja određeni rizik, budući da nije usvojena nova sistematizacija.
Rok je stigao i za uvođenje upravljanja rizicima u kontrolnom tornju u Zagrebu jer do sada nisu sve obuhvaćene ranije implementiranim “Unit Safety Caseom”.
Lani zbog nestanka struje nebo bilo bez nadzora
Ovakvo izvješće dodatno zabrinjava i nakon prošlogodišnjeg teškog incidenta s nestankon struje u sjedištu HKZP-a zbog čega je cijelo nebo nad Hrvatskom, na kojem se tada nalazilo stotinjak aviona, ostalo bez nadzora.
O tome je nedavno objavljeno cjelovito izvješće Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, željezničkom i pomorskom prometu.